Data na paragonie nie wyznacza momentu sprzedaży
TRANSAKCJE | Przedsiębiorca, który przyznaje sobie prawo do jednostronnego ustalenia czasu zawarcia umowy sprzedaży, rażąco narusza interesy konsumenta. Dorota Gajos-Kaniewska
Norbert N. prowadzi sklep internetowy, w którym sprzedaje m.in. sprzęt komputerowy i oprogramowanie. Na stronie e-sklepu, w zakładce „Strona o mnie", zamieścił nie tylko informacje o swej firmie i zasadach jej działalności, ale także postanowienia kształtujące prawa i obowiązki konsumentów. Jedno z nich brzmiało: „Datą zakupu jest data wystawiona na paragonie lub fakturze".
Stowarzyszenie „Nostra Scutum" w Poznaniu uznało, że w zakładce „Strona o mnie", znalazł się wzorzec umowny, a postanowienie o dacie zakupu godzi w interesy potencjalnych klientów e-sklepu. W pozwie do Sądu Okręgowego w Warszawie – Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (SOKiK) domagało się uznania postanowienia za niedozwolone i zakazania jego wykorzystywania w obrocie z konsumentami. Norbert N. domagał się oddalenia powództwa.
SOKiK po stronie przedsiębiorcy
Uzasadniając wyrok oddalający powództwo Stowarzyszenia, SOKiK wskazał, że postanowienie „Datą zakupu jest data wystawiona na paragonie lub fakturze" reguluje chwilę dokonania zakupu, czyli zawarcia umowy. W taki, prawnie dopuszczalny, sposób Norbert N. doprecyzował unormowania kodeksowe. Według art. 70 kodeksu cywilnego, w razie wątpliwości umowę poczytuje się za zawartą w chwili otrzymania przez składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu, a jeżeli dojście do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta